Pakkaussuunnittelu (MGSA1018), 3 op
Perustiedot
Kurssin nimi: | Pakkaussuunnittelu |
Winhakoodi: | MGSA1018 |
Kurren lyhenne: | |
Opintopisteet: | 3 |
Opintojakson taso: | Ammattiopinnot |
Toteutusvuosi: | 2.vsk |
Jakso: | Syyslukukausi |
Lukuvuosi: | 0708 |
Opetuskieli: | Suomi |
Opettaja: | Viktor Kaltala |
Lopullinen arviointi: | Arvosteluasteikolla (0-5) |
Kuvaukset
Esitietovaatimukset
Vektorigrafiikka, Typografia I, Pikseligrafiikka, Graafinen suunnittelu
Sisältö (ydinaines ja -osaaminen)
Pakkaukselle asetetut markkinoinnin ja mainonnan, kuluttajan ja ympäristön vaatimukset. Pakkauksen suunnittelu: kohderyhmä, koko, muoto, rakenne, materiaali, värit. Uuden teknologian tuomat ratkaisut pakkaamisessa ja pakkaussuunnittelussa. Tuotteen luonne, nimi ja nimen kirjoitusasu (logo). Pakkaus tuotteen myyjänä.
Sisältö (täydentävä ja erityisosaaminen)
Pakkauksen tai pakkaussarjan mallintaminen.
Tiedolliset oppimistulokset (ydinaines ja -osaaminen)
Opintojakson suoritettuaan opiskelija tuntee pakkaukselle asetetut erilaiset vaatimukset ja mahdollisuudet sekä pakkaussuunnitteluun vaikuttavan lainsäädännön.
Taidolliset oppimistulokset (ydinaines ja -osaaminen)
Opintojakson suoritettuaan opiskelija osaa ratkaista erilaisia pakkaukseen tai pakkaussarjaan liittyviä ongelmia. Hän osaa nähdä pakkauksen viestien välittäjänä osana tuotteen myyntiä.
Opiskelija osaa suunnitella pakkausilmeen ja mallintaa sen esittelykuntoon.
Kirjallisuus ja muu materiaali
Terhen Järvi-Kääriäinen, Annukka Leppänen-Turkula 2002: Pakkaaminen?Perustiedot pakkauksista ja pakkaamisesta. Pakkausteknologia?PTR ry ja Opetushallitus, Helsinki
Kurssimateriaali
Opetusmenetelmät
Luennot, ryhmätyöt, harjoitustyöt, oppimisen ohjaus, arviointi/palaute
Opiskelijan kuormittavuus
Luennot - 16
Ryhmätyöt - 10
Arviointi/palaute - 10
Oppimisen ohjaus - 8
yhteensä - 78
Harjoitustyö - 34
Arvioinnin perusteet
Harjoitustyöt, asteikolla (0?5)
Läsnäolo
Koulutusohjelmakohtaiset kompetenssit
Yhteiskunta- ja organisaatio-osaaminen (KL)
Kuvalla viestimisen taito
Tuotantotekniikoiden hallitseminen
Viestintä- ja vuorovaikutusosaaminen (KL)
Itsensä kehittäminen (KL)
Viestinnän perinteen ja historian tunteminen
Viestinnän alan yritystoiminnan toimintatapojen tunteminen