suomeksi
in English

C++ -ohjelmointi (T0199), 5 op

Perustiedot

Kurssin nimi:C++ -ohjelmointi
Winhakoodi:T0199
Kurren lyhenne:C++
Opintopisteet:5
Opintojakson taso:Ammattiopinnot
Toteutusvuosi:3.vsk
Jakso:Syyslukukausi, 1.jakso, 2.jakso
Lukuvuosi:0708
Opetuskieli:Suomi
Opettaja:Hannu Laine
Lopullinen arviointi:Arvosteluasteikolla (0-5)

Kuvaukset

Esitietovaatimukset

Ohjelmointi T0189
Algoritmit ja tietorakenteet T0197

Sisältö (ydinaines ja -osaaminen)

C-kielen ja C++-kielen erot
Olioparadigma ja C++
Luokat ja oliot
C++:n standardiluokat
Konstruktorit ja destruktorit
Funktioiden ja operaattorien ylikuormitus
Periyttäminen ja sen merkitys
Geneerisyys ja polymorfismi
Virtuaalimetodit
Template funktiot ja luokat
STL-kontainerit , iteraattorit ja algoritmit
Poikkeukset

Sisältö (täydentävä ja erityisosaaminen)

Olioiden vuorovaikutus ja "yhteispeli"
Sovellusrunkojen periaate
Hyödyllisiä suunnittelumalleja (design patterns
Observer-suunnittelumalli
Silta-suunnittelumalli

Tiedolliset oppimistulokset (ydinaines ja -osaaminen)

Opintojakso antaa perusvalmiudet olio-ohjelmoinnin hyväksikäyttöön käytännön ohjelmistotyössä C++-kielellä. Kurssin suoritettuaan opiskelija ymmärtää olio-ohjelmoinnin periaatteet ja tavoitteet Opiskelija ymmärtää luokkien ja olioiden erilaisten suhteiden ominaisuudet ja käyttötavat. Opiskelija ymmärtää myös tehokkaan muistinkäytön merkityksen ja hallitsee tekniikat sen toteuttamiseen myös poikkeuksien yhteydessä.

Taidolliset oppimistulokset (ydinaines ja -osaaminen)

Kurssin suoritettuaan opiskelija osaa soveltaa edellä mainittuja asioita käytännössä ohjelmistojen suunnittelussa ja toteutuksessa C++-kielellä. Hän osaan valita sopivia, tehokkaita, luotettavia, selkeitä ja uudelleenkäytettäviä ratkaisuja. Lisäksi opiskelija ymmärtää kielen syntaksin ja semantiikan niin hyvin, että hän osaa ilmaista asiat selkeästi C++-kielellä oman ajattelun pohjalta (eikä pääasiassa korjaamalla ilmaisuja kääntäjän virheilmoitusten pohjalta). Opiskelija pystyy kurssin suoritettuaan oppimaan erilaisten luokkakirjastojen ja sovellusrunkojen käytön ohjelmoinnin perustana (esimerkiksi Symbian sovellusrunko).

Kirjallisuus ja muu materiaali

Luentomonisteet ja luentokalvot.

Opetusmenetelmät

Luennot, harjoitukset ja ryhmätyö.

Opiskelijan kuormittavuus

Luennot - 28
Itsenäinen työskentely ja kirjallisuuteen tutustuminen - 31
Tentti - 3
Laboratoriotyöt - 28
Projektit - 30

Arvioinnin perusteet

Tentti 80%
Laboratoriotyöt ja projekti 20%

Koulutusohjelmakohtaiset kompetenssit

Ohjelmistotekniikka

login