Markkinoinnin perusteet (KE1003), 5 op
Perustiedot
Kurssin nimi: | Markkinoinnin perusteet |
Winhakoodi: | KE1003 |
Kurren lyhenne: | |
Opintopisteet: | 5 |
Opintojakson taso: | Perusopinnot |
Toteutusvuosi: | 1.vsk |
Jakso: | Ei määritelty |
Lukuvuosi: | 0607 |
Opetuskieli: | Suomi |
Opettaja: | Anu Helkkula ja Eija Westerberg |
Lopullinen arviointi: | Arvosteluasteikolla (0-5) |
Kuvaukset
Esitietovaatimukset
Ei ole.
Sisältö (ydinaines ja -osaaminen)
Tämän kurssin keskeiset asiat ovat:
? Markkinointiajattelun kehittyminen
? Markkinointi osana yrityksen strategian toteuttamista
? Markkinoinnin suunnittelun vaiheet ja prosessi
? Markkinoinnin kilpailukeinot
? Ostokäyttäytyminen
? Segmentointi, asemointi ja kohdistaminen
? asiakkuuden hallinnan perusteet.
Sisältö (täydentävä ja erityisosaaminen)
Opiskelija osaa ryhmän jäsenenä suunnitella markkinointistrategian liiketoimintasuunnitelman toteutuksen tueksi.
Tiedolliset oppimistulokset (ydinaines ja -osaaminen)
Opiskelija hahmottaa markkinoinnin aseman yrityksen kokonaisstrategiassa. Hän ymmärtää markkinoinnin mallien merkityksen markkinoinnin kokonaisprosessien analysoinnissa, suunnittelussa, toteutuksessa ja seurannassa. Hän osaa perustella kilpailukeinojen valinnat asiakkuuksien hallinnan tueksi.
Taidolliset oppimistulokset (ydinaines ja -osaaminen)
Hän osaa laatia markkinoinnin suunnitelmat perustettavalle yritykselle sekä esittää sen. Hän pystyy toteuttamaan markkinointia suunnitelmien pohjalta. Hän osaa hankkia yritystä ja markkinointia koskevia tietoja eri lähteistä ja perustella valintojaan ryhmälle. Hänen päätöksenteko- ja ongelmanratkaisukykynsä kehittyvät. Opiskelija kehittyy vuorovaikutustaidoissaan.
Kirjallisuus ja muu materiaali
David Jobber, John Fafy, Mc Graw-Hill,2006, Foundations of Marketing
Raatikainen Leena, EDITA 2004, Tavoitteellinen markkinointi.
Luennoilla jaettava materiaali.
Opetusmenetelmät
Luennot, tuntiharjoitukset, tentti ja kirjallinen opintojakson kokoava raportti ja sen suullinen esitys.
Opiskelijan kuormittavuus
Luennot - 70
Oppimistehtävät / harjoitustyöt - 63
Arvioinnin perusteet
Luennot ja tuntiharjoitukset 30 %
Tentti 30 %
Harjoitustyön raportti ja esitys 40 %
Koulutusohjelmakohtaiset kompetenssit
Viestintä- ja vuorovaikutusosaaminen (KL)
Kehittämistoiminnan osaaminen (KL)
Työelämävalmiudet