Asiakassuhdemarkkinointi (KES005), 3 op
Perustiedot
Kurssin nimi: | Asiakassuhdemarkkinointi |
Winhakoodi: | KES005 |
Kurren lyhenne: | |
Opintopisteet: | 3 |
Opintojakson taso: | Ammattiopinnot |
Toteutusvuosi: | 2.vsk |
Jakso: | Kevätlukukausi, 3.jakso, 4.jakso |
Lukuvuosi: | 0607 |
Opetuskieli: | Suomi |
Opettaja: | Anu Helkkula |
Lopullinen arviointi: | Arvosteluasteikolla (0-5) |
Kuvaukset
Esitietovaatimukset
Markkinoinnin perusteet, Myynti, asiakaspalvelu ja neuvottelutaito
Sisältö (ydinaines ja -osaaminen)
Tämän kurssin keskeiset asiat ovat:
? Suhdemarkkinointiajattelun tausta
? Suhdemarkkinointi ja CRM yrityksen strategisena välineenä
? Suhdeverkostot
? Asiakassuhdemarkkinointi ja asiakassuhteiden hallinta
? Kanta-asiakasmarkkinointi
? One to one ? markkinointi
? Asiakkuuksien hallinta
? Asiakaslähtöisten markkinointisuunnitelmien ja kampanjoiden laadinta ja toteutus.
Sisältö (täydentävä ja erityisosaaminen)
Opiskelijan asiakasosaaminen syventyy markkinoinnin ajankohtaisten suuntausten avulla. Hänen oma vuorovaikutusosaamisensa syventyy. Markkinoinnin mallien avulla opiskelija oppii yhdistämään teoriaa empiirisiin tapauksiin ja saa valmiuksia opinnäytetyönsä tekemistä varten.
Tiedolliset oppimistulokset (ydinaines ja -osaaminen)
Opiskelija syventää tietämystään markkinoinnin yhteydestä kokonaisstrategiaan ja strategisiin ratkaisuihin. Hän pystyy toteuttamaan yrityksen suhdemarkkinointia tavoitteiden mukaan. ja toimimaan tavoitteellisesti ryhmän jäsenenä.
Taidolliset oppimistulokset (ydinaines ja -osaaminen)
Opiskelija osaa suunnitella asiakas- ja yhteistyökumppanilähtöisen markkinointistrategian toteutuksen valituille kohderyhmille ryhmän jäsenenä. Hän osaa soveltaa markkinoinnin kilpailukeinoja eri suhderyhmille.
Kirjallisuus ja muu materiaali
Ajankohtaista materiaalia, ilmoitetaan myöhemmin.
Oheislukemistoa:
Feurst, Ola 2001. One to one ?markkinointi, WSOY, Porvoo.
Peppers, Don & Rogers, Martha 2001. One to One B2B. Capstone.
Arantola, Heli 2003. Uskollinen asiakas: Kuluttaja-asiakkuuksien johtaminen, WSOY, Porvoo.
Gummesson, Evert 2004. Suhdemarkkinointi 4 P:stä 30 R:ään, Talentum.
Opetusmenetelmät
Luennot ja harjoitukset 35 tuntia
Ryhmätyöskentely 20 tuntia
Itsenäinen työskentely 25 tuntia
Opiskelijan kuormittavuus
Luennot - 35
Oppimistehtävät / harjoitustyöt - 45
Arvioinnin perusteet
Harjoitustyö 50 %
Tentti 50 %
Koulutusohjelmakohtaiset kompetenssit
Kansainväliset valmiudet (T)
Viestintä- ja vuorovaikutusosaaminen (KL)
Eettinen osaaminen (KL)
Laaja-alainen liiketoimintaosaaminen
Itsensä kehittäminen (KL)
Liiketoiminnan menetelmäosaaminen
Kehittämistoiminnan osaaminen (KL)
Liiketalouden soveltaminen