Markkinointitiedon hallinta (KEM001), 6 op
Perustiedot
Kurssin nimi: | Markkinointitiedon hallinta |
Winhakoodi: | KEM001 |
Kurren lyhenne: | |
Opintopisteet: | 6 |
Opintojakson taso: | Ammattiopinnot |
Toteutusvuosi: | 3.vsk |
Jakso: | Syyslukukausi, 1.jakso, 2.jakso |
Lukuvuosi: | 0708 |
Opetuskieli: | Suomi |
Opettaja: | Tarja Saarinen |
Lopullinen arviointi: | Arvosteluasteikolla (0-5) |
Kuvaukset
Esitietovaatimukset
Markkinoinnin perusteet(KE1001)
Tilastolliset menetelmät (KI2001)
Sisältö (ydinaines ja -osaaminen)
Markkinointitiedon hallinnan opintojakson sisältö on seuraavanlainen:
·? markkinoinnin suunnittelussa ja seurannassa tarvittavan tiedon hankinta, hallinta ja arviointi
? markkinointitutkimustiedon hyödyntämisalueet ja tutkimustyypit
? kaupalliset tutkimusmenetelmät ja tutkimusprosessi
? määrällisen ja laadullisen tutkimuksen tekeminen ja analysoionti käytännössä
? tutkimuslaitosten tarjonta ja tiedon ostaminen.
Sisältö (täydentävä ja erityisosaaminen)
Opiskelija osaa laatia tutkimusbriefin ja arvioida tiedontarjoajien palvelutarjontaa. Opiskelija osaa soveltaa porjektityöskentelyn menetelmiä toiminnassaan.
Tiedolliset oppimistulokset (ydinaines ja -osaaminen)
Opiskelija ymmärtää markkinointitutkimuksella saatavan tiedon merkityksen yrityksissä ja yhteisöissä. Opiskelija tutustuu tutkimuslaitosten tarjontaan ja perehtyy tutkimustiedon hankkimiseen erilaisilta palveluntarjoajilta. Opiskelija syventyy markkinointitutkimuksen suunnitteluun, toteutukseen ja tutkimuksista saatavan tiedon hyödyntämiseen yrityksissä. Opiskelija tutustuu asiakaskannan analysointiin asiakkuuden eri vaiheissa ja oppii hankkimaan ulkoista dataa asiakaskannan analysoinnin ja markkinointiaktiviteetien kohdentamisen avuksi.
Taidolliset oppimistulokset (ydinaines ja -osaaminen)
Opiskelija osaa yrityksen edustajana:
· suunnitella ja toteuttaa markkinointitutkimuksen
· laatia toimeksiannon ja tarjoupyynnön tutkimuslaitokselle
· hankkia tietoa kaupallisilta tiedontarjoajilta ja tietopankeista
· arvioida markkinointitutkimustiedontiedon luotettavuutta
· analysoida asiakaskantaa ja hankkia organisaation ulkopuolista tietoa asiakaskannan analysoinnin ja markkinointitoimenpiteiden kohdistamisen avuksi
Kirjallisuus ja muu materiaali
Soveltuvin osin:
· Heikkilä Tarja: Tilastollinen tutkimus, Edita Prima Oy, 2004
· Lotti Leila: Tehokas markkina-analyysi, WSOY, 2001
· Luennolla jaettava materiaali
Opetusmenetelmät
· Luennot 60 t
· Harjoitukset 40 t
· Kenttätyöskentely ja raporttien kirjoittaminen tapahtuvat omalla ajalla.
Opiskelijan kuormittavuus
Harjoitustehtävät tai projekti - 40
kirjallisuuteen tutustuminen - 30
Luennot ja suulliset esitykset - 60
Arvioinnin perusteet
Aktiivinen osallistuminen luennoille ja harjoituksiin ja harjoitustyöt 100%
Arviointiin osallistuvat opettajan lisäksi opiskelijat tekemällä itse- ja vertaisarviointia.
Koulutusohjelmakohtaiset kompetenssit
Viestintä- ja vuorovaikutusosaaminen (KL)
viestintä-, tieto- ja julkaisujärjestelmien tekniikat ja prosessit
Eettinen osaaminen (KL)
Itsensä kehittäminen (KL)
Kehittämistoiminnan osaaminen (KL)
Työelämävalmiudet