Työyhteisön viestintä (KK2001), 3 op
Perustiedot
Kurssin nimi: | Työyhteisön viestintä |
Winhakoodi: | KK2001 |
Kurren lyhenne: | |
Opintopisteet: | 3 |
Opintojakson taso: | Ammattiopinnot |
Toteutusvuosi: | 2.vsk |
Jakso: | Kevätlukukausi, 3.jakso, 4.jakso |
Lukuvuosi: | 0708 |
Opetuskieli: | Suomi |
Opettaja: | Minna Kaihovirta-Rapo / Kristiina Suihko |
Lopullinen arviointi: | Arvosteluasteikolla (0-5) |
Kuvaukset
Esitietovaatimukset
Ammatillisen viestinnän kurssi
Sisältö (ydinaines ja -osaaminen)
Työyhteisön viestinnän osa-alueet:
? yhteisökuva ja tavoiteprofiilin rakentaminen
? perustoimintoja tukeva viestintä, informointi ja kiinnittäminen
? yhteisöviestinnän sidos- ja yhteistyöryhmät
? viestinnän suunnittelu
? viestinnän strateginen, operatiivinen ja taktinen taso
? viestintäkeinot, mm. tiedotteet, tiedotustilaisuudet, vuosi- ja toimintakertomukset, kokoukset
ja henkilökohtainen yhteydenpito, verkkoviestintä
Sisältö (täydentävä ja erityisosaaminen)
Työyhteisön viestinnän arviointi ja kehittäminen
Tiedolliset oppimistulokset (ydinaines ja -osaaminen)
Opiskelija tutustuu työyhteisön sisäisen ja ulkoisen viestinnän osa-alueisiin. Hän ymmärtää, että hyvin suunniteltu ulkoinen ja sisäinen viestintä on tärkeä yhteisön menestystekijä. Hän ymmärtää myös, että viestintä on johtamisen ja esimiestyön välttämätön osa-alue ja myös osa tiedon hallintaa ja jalostamista. Lisäksi sillä on merkitystä työntekijöiden motivoimisessa ja sitouttamisessa tehtäviinsä ja työyhteisöön. Opiskelija tuntee keskeiset sisäisen ja ulkoisen viestinnän keinot ja kanavat.
Taidolliset oppimistulokset (ydinaines ja -osaaminen)
Opiskelija saa valmiudet suunnitella yhteisön viestintää strategisella ja operatiivisella tasolla. Opintojakson aikana hänen taitonsa viestiä työyhteisössä kehittyvät sekä kirjallisesti että suullisesti.
Kirjallisuus ja muu materiaali
Kurssimateriaali.
Juholin, Elisa 2001. Communicare! Viestintä strategiasta käytäntöön. Inforviestintä Oy, Helsinki.
Lohtaja, Sirke & Kaihovirta-Rapo, Minna 2007. Tehoa työelämän viestintään. Puhu kuulijalle, kirjoita lukijalle. WSOY, Helsinki.
Opetusmenetelmät
Luennot ja muu lähiopetus, oppimistehtävät
Opiskelijan kuormittavuus
Oppimistehtävät - 38
Luennot ja suulliset esitykset - 42
Arvioinnin perusteet
Oppimistehtävät 100 %
Koulutusohjelmakohtaiset kompetenssit
Yhteiskunta- ja organisaatio-osaaminen (KL)
Viestintä- ja vuorovaikutusosaaminen (KL)
Itsensä kehittäminen (KL)
Laaja-alainen liiketoimintaosaaminen
Kehittämistoiminnan osaaminen (KL)