Affärssvenska II (KL2001), 3 op
Perustiedot
Kurssin nimi: | Affärssvenska II |
Winhakoodi: | KL2001 |
Kurren lyhenne: | |
Opintopisteet: | 3 |
Opintojakson taso: | Ammattiopinnot |
Toteutusvuosi: | 2.vsk |
Jakso: | Kevätlukukausi, Syyslukukausi, 1.jakso, 2.jakso, 3.jakso, 4.jakso |
Lukuvuosi: | 0708 |
Opetuskieli: | Suomi |
Opettaja: | Lilian Snellman, Tiina Suurnäkki |
Lopullinen arviointi: | Arvosteluasteikolla (0-5) |
Kuvaukset
Esitietovaatimukset
Affärssvenska I
Sisältö (ydinaines ja -osaaminen)
- kokoukset, neuvottelut
- yrityksen liikeviestintä: tarjouspyyntö, tarjous, tilaus, reklamaatio ja laskutus
- ulkoinen ja sisäinen viestintä
- yritystalous
Sisältö (täydentävä ja erityisosaaminen)
- kansainvälisyys, erilaiset yrityskulttuurit, globalisaatio, fuusiot, yritysostot
Tiedolliset oppimistulokset (ydinaines ja -osaaminen)
Yleistä
Asetus ammattikorkeakouluopinnoista (352/15.5.2003) määrittelee, että opiskelijan tulee ammattikorkeakoulututkintoon sisältyvissä opinnoissa tai muulla tavoin osoittaa saavuttaneensa sellainen suomen tai ruotsin kielen taito, joka valtion virkamiehiltä vaadittavasta kielitaidosta annetun lain (424/2003) mukaan vaaditaan korkeakoulututkintoa edellyttävään virkaan kaksikielisellä virka-alueella ja joka ammatin harjoittamisen ja ammatillisen kehityksen kannalta on tarpeellinen.
Suoritettuaan Affärssvenska II kurssin hyväksytysti opiskelija saa todistukseensa merkinnän edellä mainitusta kielitaidosta. Kurssiarvosanat 4 ja 5 vastaavat kielitutkintolautakunnan ns. pienen kielikokeen HYVÄÄ arvosanaa ja arvosanat 1, 2 ja 3 TYYDYTTÄVÄÄ arvosanaa.
Tavoite
Opiskelija selviytyy oman ammattialansa kielenkäyttötilanteista sekä suullisesti että kirjallisesti. Hän saavuttaa sellaisen ruotsin kielen taidon, joka vastaa valtion virkamieheltä vaadittavasta kielitaidosta annetun lain (149/22) nojalla vaadittavaa kielitaitoa.
Opiskelija osaa sanaston ja rakenteet kyetäkseen:
- kertomaan Suomen ja Ruotsin yrityskulttuurien eroista
- ottamaan kantaa yrityskulttuureja koskevaan ajankohtaiseen keskusteluun esim. fuusioiden yhteydessä
- kuvaamaan fuusioprosessin: fuusioon johtaneet syyt, organisointi, seuraukset eri osapuolille
- osallistumaan kokouksiin ja neuvotteluihin eri rooleissa
- soveltamaan ruotsalaiselle yrityskulttuurille ominaisia kokous- ja neuvottelukäytäntöjä
- laatimaan kokousasiakirjoja: kokouskutsu, esityslista, pöytäkirja ja PM
- kirjoittamaan sisäisen tiedotteen yrityksen työntekijöille sähköpostitse
- kirjoittamaan lehdistötiedotteen
- kysymään tuotteista, tarjota tuotteita, tilata tuotteita ja valittaa tuotteista suullisesti ja kirjallisesti
- opastamaan asiakasta laskuun ja laskutukseen liittyvissä asioissa: laskun erääntyminen, viivästyskoron muodostuminen jne.
- kuvaamaan yrityksen taloudellisen tilanteen ja sen muuttumisen
vuosikertomusten tietojen pohjalta
- tulkitsemaan graafeja ja vertaamaan niissä esitettyjä asioita
Taidolliset oppimistulokset (ydinaines ja -osaaminen)
Opiskelija osaa:
- kuvata eri maiden yrityskulttuurien pääpiirteitä
- kertoa Suomen ja Ruotsin yrityskulttuurien eroista
- ottaa kantaa yrityskulttuureja koskevaan ajankohtaiseen keskusteluun esim. fuusioiden yhteydessä
- kuvata fuusioprosessin: fuusioon johtaneet syyt, organisointi, seuraukset eri osapuolille
- osallistua kokouksiin ja neuvotteluihin eri rooleissa
- soveltaa ruotsalaiselle yrityskulttuurille ominaisia kokous- ja neuvottelukäytäntöjä
- laatia kokousasiakirjoja: kokouskutsu, esityslista, pöytäkirja ja PM
- kirjoittaa sisäisen tiedotteen yrityksen työntekijöille sähköpostitse
- kirjoittaa lehdistötiedotteen
- kysyä tuotteista, tarjota tuotteita, tilata tuotteita ja valittaa tuotteista suullisesti ja kirjallisesti
- opastaa asiakasta laskuun ja laskutukseen liittyvissä asioissa: laskun erääntyminen, viivästyskoron muodostuminen jne.
- kuvata yrityksen taloudellisen tilanteen ja sen muuttumisen
vuosikertomusten tietojen pohjalta
- tulkita graafeja ja verrata niissä esitettyjä asioita
Kirjallisuus ja muu materiaali
Auvinen, Kukkasniemi, Peltonen: Nordiska Nätverk, Edita
- sisältöä vastaavin osin
Opetusmenetelmät
Aktiivinen osallistuminen lähiopetukseen, itsenäinen työskentely, pari- ja ryhmätyöt seka kirjallinen koe.
Opiskelijan kuormittavuus
Lähiopetus - 42
Itsenäinen työskentely ja kirjallisuuteen tutustuminen - 36
Tentti - 2
Arvioinnin perusteet
- Kirjalliset ja suulliset oppimistehtävät 40 %
- Näyttö kontaktiopetuksessa 10 %
- Koe 50 %
Kaikki osa-alueet on suoritettava hyväksyttävästi.
Koulutusohjelmakohtaiset kompetenssit
Kansainvälisyysosaaminen (KL)
Viestintä- ja vuorovaikutusosaaminen (KL)
Laaja-alainen liiketoimintaosaaminen
Itsensä kehittäminen (KL)
Liiketalouden soveltaminen