Tapaus- ja toimintatutkimus (JAT13U), 5 op
Perustiedot
Kurssin nimi: | Tapaus- ja toimintatutkimus |
Winhakoodi: | JAT13U |
Kurren lyhenne: | |
Opintopisteet: | 5 |
Opintojakson taso: | YAMK, syventävät pakolliset opinnot |
Toteutusvuosi: | 1.vsk |
Jakso: | Syyslukukausi, 1.jakso, 2.jakso, Ei määritelty |
Lukuvuosi: | 0708 |
Opetuskieli: | Suomi |
Opettaja: | Pia Koskenoja |
Lopullinen arviointi: | Arvosteluasteikolla (0-5) |
Kuvaukset
Esitietovaatimukset
AMK-tutkinto
Sisältö (ydinaines ja -osaaminen)
Soveltava tutkimustoiminta
Tutkimuksellinen ote ja lähestymistapa ongelmanratkaisuun
Toimintatutkimuksen liittyminen työelämän kehittämistoimintaan ja päätöksenteon valmisteluun
Tutkimuksen rakenne ja kantava käsitteistö
Akateemisen tutkimuksen ja työelämän piirissä tehtävän toimintatutkimuksen erot ja yhtenevyydet
Toimintatutkimuksen menetelmät
o Keskeiset tiedon keruun ja analyysin menetelmät, erityisesti liiketoiminnan tutkimusmenetelmät
o Toimintatutkimus prosessina.
Sisältö (täydentävä ja erityisosaaminen)
Positivistiset ja fenomenologiset tutkimusmenetelmät liiketoiminnan tutkimuksessa
Tiedolliset oppimistulokset (ydinaines ja -osaaminen)
Opiskelija tuntee toimintatutkimuksen taustat ja menetelmät ja tarkoituksenmukaisten tutkimusmenetelmien valinnan periaatteet.
Taidolliset oppimistulokset (ydinaines ja -osaaminen)
Opiskelijalla on metodologiset valmiudet käynnistää toimintatutkimukseen perustuva työelämän kehittämishanke.
Kirjallisuus ja muu materiaali
? Costello, Patrick J. M. 2003. Action Research. London.
? Ehrnrooth, Jari 1998. Intuitio ja analyysi. Teoksessa Mäkelä, Klaus 1998. Kvalitatiivisen aineiston analyysi ja tulkinta, 30-41. Gaudeamus: Saarijärvi
? Engeström, Yrjö 1995. Kehittävä työntutkimus. Painatuskeskus, Helsinki
? Kuitunen 1991. Toimintatutkimuksen tulosten arviointi- ja mittaamis-ongelmat
? Jill and Roger Hussey 1997. Business Research, Macmillan Business
? Mats Lindgren & Hans Bandhold, 2003, Scenario Planning: The Link Between Future and Strategy, Palgrave Macmillan, New York
Opetusmenetelmät
Lähiopetus
Ohjatut harjoitustyöt ryhmissä
Oppimistehtävät ml. kehittämistehtävän metodologinen määrittely
Itsenäistä opiskelua harjoitustehtäviä varten
Opiskelijan kuormittavuus
Oppimistehtävät - 40
Lähiopetus - 16
Ohjattu harjoitustyö - 24
Itseopiskelu - 50
Arvioinnin perusteet
Ryhmätyöraportit 40%
Oppimistehtävät 60%
Koulutusohjelmakohtaiset kompetenssit
Liiketoiminnan menetelmäosaaminen