Henkilökohtaisten ominaisuuksien ja osaamisen arviointi (JAT21U), 3 op
Perustiedot
Kurssin nimi: | Henkilökohtaisten ominaisuuksien ja osaamisen arviointi |
Winhakoodi: | JAT21U |
Kurren lyhenne: | |
Opintopisteet: | 3 |
Opintojakson taso: | YAMK, syventävät pakolliset opinnot |
Toteutusvuosi: | Ei määritelty |
Jakso: | Ei määritelty |
Lukuvuosi: | 0708 |
Opetuskieli: | Suomi |
Opettaja: | Ritva Salmela |
Lopullinen arviointi: | Hyväksytty - Hylätty |
Kuvaukset
Esitietovaatimukset
Amk-tutkinto.
Sisältö (ydinaines ja -osaaminen)
Opiskelija ymmärtää tavoitteellisen itsensä kehittämisen osana opintojaan ja työtään. Strukturoituja kehittymismalleja sovelletaan järjestelmälliseen kehittymisprosessiin, joka tukee opintojen ja työelämän hallintaa. Opiskelija tutustuu itsensä johtamisen keskeisiin käsitteisiin.
Sisältö (täydentävä ja erityisosaaminen)
Opiskelija ymmärtää oman itsensä kehittymisen merkityksen itsensä ja muiden johtamisessa.
Tiedolliset oppimistulokset (ydinaines ja -osaaminen)
Tavoitteena on kartoittaa sekä yksilön että työympäristön kehittämisalueet ja tarkentaa tältä pohjalta opiskelijan henkilökohtaista opintosuunnitelmaa.
Taidolliset oppimistulokset (ydinaines ja -osaaminen)
Opiskelija osaa kartoittaa omat voimavaransa ja kehittymistarpeensa, tehdä tavoitteellisen kehittymissuunnitelman ja perustella sen, toteuttaa sitä sekä seurata ja arvioida omaa kehittymistään. Tarvittaessa hän osaa muuttaa suunnitelmiaan muuttuneita tarpeita vastaaviksi.
Kirjallisuus ja muu materiaali
Opintojaksolla hyödynnetään VIA Intelligencen johtaja-, esimies- ja vaikuttajaprofiileja. Mittaus käsittelee mm. organisaation johtamista, työtyytyväisyyttä ja työmotivaatiota, työn kokemista, viestintä- ja palaverikäytäntöjä. Kirjallisen ja muun materiaalin avulla tutustutaan keskeisiin käsitteisiin.
VIA Groupin mittaus- ym. materiaali
Portaaliin jaettava materiaali
Jokaisen omia kehittymistarpeita vastaavasta kirjallisuudesta sovitaan henkilökohtaisesti.
Järvinen, Pekka 2005 (aiemmatkin painokset käyvät). Onnistu esimiehenä. WSOY, Helsinki.
Sydänmaanlakka, Pentti 2004. Älykäs johtajuus. Karisto Oy, Hämeenlinna.
Sydänmaanlakka, Pentti 2006. Älykäs itsensä johtaminen. Karisto Oy, Hämeenlinna.
Opetusmenetelmät
Opintojakson yhteydessä toteutetaan mittaus, jossa kerätään palautetta kunkin opiskelijan toiminnasta opiskelijalta itseltään, esimiehiltä, kollegoilta, alaisilta tai muutoin läheisessä työ- tai vastaavassa suhteessa olevilta henkilöiltä. Mittaus ohjeistetaan opintojen alussa HOPS-tilaisuuden yhteydessä. Opiskelija kerää tietoa Internetin ja kirjallisuuden avulla. Yleinen palautekeskustelu järjestetään lähiopetuksena. Henkilökohtaisissa tapaamisissa HOPS-ohjaajan kanssa opiskelija esittää perustellut näkemyksensä omista vahvuuksistaan ja kehittymistarpeistaan opintojensa suhteen. Opiskelija laatii henkilökohtaisen oppimissuunnitelman ja pitää sitä yllä koko opintojen ajan.
Opiskelijan kuormittavuus
Itsenäinen työskentely ja kirjallisuuteen tutustuminen - 15
Harjoitustehtävät ja projekti - 38
Luennot ja tuntiharjoitukset - 15
Arvioinnin perusteet
Opintojakson hyväksytty suorittaminen edellyttää:
? tutkimukseen ja lähiopetukseen osallistumisen
? kirjallisen reflektoinnin portfoliossa ja keskustelussa, henkilökohtaisen kehittymissuunnitelman tekemisen, perustelemisen, seuraamisen ja ajantasolla pitämisen koko opiskelujen ajan.
Koulutusohjelmakohtaiset kompetenssit
Eettinen osaaminen (KL)
Itsensä kehittäminen (KL)
Tiedonhankinnan valmiudet ja uuden tiedon seuraaminen ja soveltaminen (T)
Kehittämistoiminnan osaaminen (KL)