suomeksi
in English

Liiketoimintaosaamisen työpaja 1 (JAT31U1), 2 op

Perustiedot

Kurssin nimi:Liiketoimintaosaamisen työpaja 1
Winhakoodi:JAT31U1
Kurren lyhenne:
Opintopisteet:2
Opintojakson taso:YAMK, syventävät pakolliset opinnot
Toteutusvuosi:1.vsk
Jakso:Ei määritelty
Lukuvuosi:0708
Opetuskieli:Suomi
Opettaja:Erja Pihkala-Bäckström, Jukka Kaisla, Thomas Rohweder
Lopullinen arviointi:Arvosteluasteikolla (0-5)

Kuvaukset

Esitietovaatimukset

AMK-tutkinto

Sisältö (ydinaines ja -osaaminen)

työpaja 1/
-tekemällä oppiminen työpajan viitekehyksenä
-kehittämistehtävien 1. suullinen esittely
-kehittämistehtävän kirjallinen suunnitelma ohjaajalle ja portaaliin pienryhmän jäsenten ja työpajaohjaajan kommentoitavaksi

työpaja 2/1:
-työpajaohjaajan moderoima kehittämistehtävien
-suunnitelmien ja niihin annettujen kommenttien argumentoiva keskustelu
-kehittämistehtävän läpikäynti työpaikkaohjaajan kanssa
-kehittämistehtävän 2. kirjallinen suunnitelma ohjaajalle ja portaaliin ryhmän jäsenten ja työpajaohjaajan kommentoitavaksi

työpaja 3/1:
-argumentoivan keskustelun jatkaminen
-kehittämistehtävän esihyväksyminen opinnäytetyön aiheeksi ja siirtäminen tutor-ohjaajalle, toiveet substanssiohjaajasta

Vaihtoehtoinen suoritustapa

?Jos opiskelija on pakottavasta syystä estynyt olemaan läsnä työpajan lähiopetustunnilla, hänen on sovittava poissaolosta etukäteen yliopettajan kanssa.
?Opiskelijan on lisäksi laadittava valitsemastaan Pro Oeconomia-sarjan finalistikirjoista 4-5 sivuinen raportin portaaliin (?Materiaalit?) ja reflektoitava se vielä suullisesti seuraavassa työpajassa.

Sisältö (täydentävä ja erityisosaaminen)

Eri tyyppisten kehittämistehtävien eri kehitysvaiheiden analysoiminen ja niiden jatkokehittämisvaiheiden tunnistaminen. Rakentavan kritiikin antaminen.

Tiedolliset oppimistulokset (ydinaines ja -osaaminen)

Työpajan ensisijainen tavoite on opiskelijan opinnäytetyön valmistumisen tukeminen.
Sen lisäksi työpajan tärkeä tavoite on liiketoimintaosaamisen syventäminen, niin että opiskelija täydentää tietojaan yritys- ja liiketoiminnan keskeisistä toiminnoista oheislukemiston avulla.
Kolmantena tavoitteena on ylemmän AMK-tutkinnon keskustelu- ja palautefoorumina toimiminen, niin että opiskelijat oppivat reflektoimaan oppimistaan, kokoamaan tarkoituksenmukaisen portfolion ja käyttämään vastuullisesti tutkinnon palautejärjestelmää.
Työpajan 1. osan tavoitteena on em. tavoitteiden lisäksi auttaa opiskelijaa laatimaan opinnäytteen kannalta tarkoituksenmukainen HOPS.

Taidolliset oppimistulokset (ydinaines ja -osaaminen)

Työpajassa opiskelija oppii esittämään tiivistäen kehittämistehtävänsä keskeiset asiat, vastaamaan perustellen työhön liittyviin kysymyksiin sekä vastaanottamaan ja hyödyntämään kritiikkiä. Opiskelija oppii hyödyntämään viiteryhmän ideoita ja näkökulmia ja soveltamaan niitä omaan kehittämistehtäväänsä. Hän oppii arvioimaan opinnäytetyön sisältöä ja tekstiasua sen alkuvaiheessa.

Kirjallisuus ja muu materiaali

Engeström, Yrjö: Developmental Work Research ?Expanding Activity Theory in Practice, Lehman Media 2005

Opetusmenetelmät

?lähiopetus: lähiopetusta työpajoissa
?itsenäinen suunnittelu, kehittämistehtävän kirjallinen raportointi, aktiivinen tutustuminen pienryhmässä käsiteltäviin suunnitelmiin, niiden kommentointi ja rakentava osallistuminen suunnitelmien työstämiseen
?kehittämistehtävän työstäminen opinnäytetyön aiheeksi

Opiskelijan kuormittavuus

Lähiopetus - 12
Itsenäinen työskentely - 27
Arviointi - 10
Arviointi/palaute - 3

Arvioinnin perusteet

Arviointiasteikko on hyväksytty/hylätty.
Jakson arvosanan perusteena on kehittämissuunnitelman edistyminen ja työpajaosallistuminen, molemmista osuuksista on saatava hyväksytty suoritus

Koulutusohjelmakohtaiset kompetenssit

Liiketalouden soveltaminen
Työelämävalmiudet
Kehittämistoiminnan osaaminen (KL)

login