Strateginen design / design management (MUTM1030), 4 op
Perustiedot
Kurssin nimi: | Strateginen design / design management |
Winhakoodi: | MUTM1030 |
Kurren lyhenne: | |
Opintopisteet: | 4 |
Opintojakson taso: | Ammattiopinnot |
Toteutusvuosi: | 2.vsk |
Jakso: | Syyslukukausi |
Lukuvuosi: | 0708 |
Opetuskieli: | Suomi |
Opettaja: | NN / Heli Juvonen |
Lopullinen arviointi: | Hyväksytty - Hylätty |
Kuvaukset
Esitietovaatimukset
Sisältö (ydinaines ja -osaaminen)
Opintojakson aikana käsiteltäviä aiheita ovat: muotoilu yrityksen kilpailutekijänä ja strategisessa päätöksenteossa, muotoilun integrointi liiketoimintaprosesseihin sekä kommunikointi yritysorganisaatioissa.
Sisältö (täydentävä ja erityisosaaminen)
Tiedolliset oppimistulokset (ydinaines ja -osaaminen)
Opiskelija perehtyy muotoiluun yrityksen kilpailutekijänä ja osana yrityksen strategista päätöksentekoprosessia. Hän oppii havaitsemaan uusia tuotemahdollisuuksia sekä hahmottamaan uusien tuotteiden kehitysprosessia. Opiskelija saa perustiedot hallitun yrityskuvan eri osa-alueista ja sen merkityksestä mm. yrityksen toiminnassa, tuotevalikoimassa, palveluissa sekä markkinoinnin että muotoilun näkökulmasta. Opiskelija tutustuu tuotteiden, yrityksen graafisen ulkoasun, fyysisen ympäristön sekä toimintatapojen muodostaman kokonaisuuden hallintaan.
Taidolliset oppimistulokset (ydinaines ja -osaaminen)
Kirjallisuus ja muu materiaali
Blaich, Robert. 1993. Product design and corporate strategy: managing the connection for competitive advantage / Robert Blaich with Janet Blaich. New York. McGraw-Hill.
Jaskari, Pasi. 2004. Design management: yrityskuvan johtaminen. Kotka. Kymenlaakson ammattikorkeakoulu.
Kamensky, Mika. 2004 (7.p.). Strateginen johtaminen. Helsinki. Talentum.
Karjalainen, Toni-Matti. 2004. Semantic transformation in design: communicating strategic brand identity through product design references. Helsinki. University of Art and Design Helsinki.
Mintzberg, Henry. 2005. Strategy safari: a guided tour through the wilds of strategic management / Henry Mintzberg, Bruce Ahlstrand, Joseph Lampel. New York. Free Press.
Oakley, Mark (ed.).1990. Design management: a handbook of issues and methods. Oxford. Blackwell Reference.
Pitkänen, Kati. 2001. Yrityskuva ja maine menestystekijöinä. Helsinki. Edita.
Pohjola, Juha. 2003. Ilme: visuaalisen identiteetin johtaminen. Helsinki. Inforviestintä.
Poikolainen, Liisa (toim.).1994. Design management: yrityskuvasta kilpailuvaltti. Helsinki. Otava.
Pulkkinen, Matti. (toim.) 1990. Design management kilpailuetuna. Helsinki. Liiketaloustieteellinen tutkimuslaitos.
Opetusmenetelmät
Luennot, kirjallisuuteen tutustuminen ja essee
Opiskelijan kuormittavuus
Arvioinnin perusteet
Essee
Koulutusohjelmakohtaiset kompetenssit
Muotoiluprosessin osaaminen (M07)