suomeksi
in English

Strateginen design/Design management (MUTM1022), 3 op

Perustiedot

Kurssin nimi:Strateginen design/Design management
Winhakoodi:MUTM1022
Kurren lyhenne:
Opintopisteet:3
Opintojakson taso:Ammattiopinnot
Toteutusvuosi:2.vsk
Jakso:Kevätlukukausi
Lukuvuosi:0506
Opetuskieli:Suomi
Opettaja:Juha Vaurio
Lopullinen arviointi:Arvosteluasteikolla (0-5)

Kuvaukset

Esitietovaatimukset

Sisältö (ydinaines ja -osaaminen)

Opintojakson aikana käsiteltäviä aiheita ovat: muotoilu yrityksen kilpailutekijänä ja strategisessa päätöksenteossa, muotoilun integrointi liiketoimintaprosesseihin sekä kommunikointi yritysorganisaatioissa.

Sisältö (täydentävä ja erityisosaaminen)

Tiedolliset oppimistulokset (ydinaines ja -osaaminen)

Opiskelija perehtyy muotoiluun yrityksen kilpailutekijänä ja osana yrityksen strategista päätöksentekoprosessia. Hän oppii havaitsemaan uusia tuotemahdollisuuksia sekä hahmottamaan uusien tuotteiden kehitysprosessia. Opiskelija saa perustiedot hallitun yrityskuvan eri osa-alueista ja sen merkityksestä mm. yrityksen toiminnassa, tuotevalikoimassa, palveluissa sekä markkinoinnin että muotoilun näkökulmasta. Opiskelija tutustuu tuotteiden, yrityksen graafisen ulkoasun, fyysisen ympäristön sekä toiminta¬tapojen muodostaman kokonaisuuden hallintaan.

Taidolliset oppimistulokset (ydinaines ja -osaaminen)

Kirjallisuus ja muu materiaali

Blaich, Robert. 1993. Product design and corporate strategy: managing the connection for competitive advantage / Robert Blaich with Janet Blaich. New York: McGraw-Hill.
Jaskari, Pasi. 2004. Design management: yrityskuvan johtaminen. Kotka: Kymenlaakson ammattikorkeakoulu.
Kamensky, Mika. 2004 (7.p.). Strateginen johtaminen. Helsinki: Talentum (Jyväskylä: Gummerus)
Karjalainen, Toni-Matti. 2004. Semantic transformation in design: communicating strategic brand identity through product design references. Helsinki: University of Art and Design Helsinki.
Mintzberg, Henry. 2005. Strategy safari: a guided tour through the wilds of strategic management / Henry Mintzberg, Bruce Ahlstrand, Joseph Lampel. New York: Free Press.
Oakley, Mark (ed.).1990. Design management: a handbook of issues and methods. Oxford: Blackwell Reference.
Pitkänen, Kati. 2001. Yrityskuva ja maine menestystekijöinä. Helsinki: Edita.
Pohjola, Juha.2003. Ilme: visuaalisen identiteetin johtaminen. Helsinki: Inforviestintä.
Poikolainen, Liisa (toim.).1994. Design management: yrityskuvasta kilpailuvaltti. Helsinki: Otava.
Pulkkinen, Matti. (toim.) 1990. Design management kilpailuetuna. Helsinki: Liiketaloustieteellinen tutkimuslaitos.

Opetusmenetelmät

Luennot ja essee

Opiskelijan kuormittavuus

Arvioinnin perusteet

Essee

Koulutusohjelmakohtaiset kompetenssit

login