Strateginen design/Design management (MUTM1022), 3 op
Perustiedot
Kurssin nimi: | Strateginen design/Design management |
Winhakoodi: | MUTM1022 |
Kurren lyhenne: | |
Opintopisteet: | 3 |
Opintojakson taso: | Ammattiopinnot |
Toteutusvuosi: | 2.vsk |
Jakso: | Kevätlukukausi |
Lukuvuosi: | 0506 |
Opetuskieli: | Suomi |
Opettaja: | Juha Vaurio |
Lopullinen arviointi: | Arvosteluasteikolla (0-5) |
Kuvaukset
Esitietovaatimukset
Sisältö (ydinaines ja -osaaminen)
Opintojakson aikana käsiteltäviä aiheita ovat: muotoilu yrityksen kilpailutekijänä ja strategisessa päätöksenteossa, muotoilun integrointi liiketoimintaprosesseihin sekä kommunikointi yritysorganisaatioissa.
Sisältö (täydentävä ja erityisosaaminen)
Tiedolliset oppimistulokset (ydinaines ja -osaaminen)
Opiskelija perehtyy muotoiluun yrityksen kilpailutekijänä ja osana yrityksen strategista päätöksentekoprosessia. Hän oppii havaitsemaan uusia tuotemahdollisuuksia sekä hahmottamaan uusien tuotteiden kehitysprosessia. Opiskelija saa perustiedot hallitun yrityskuvan eri osa-alueista ja sen merkityksestä mm. yrityksen toiminnassa, tuotevalikoimassa, palveluissa sekä markkinoinnin että muotoilun näkökulmasta. Opiskelija tutustuu tuotteiden, yrityksen graafisen ulkoasun, fyysisen ympäristön sekä toiminta¬tapojen muodostaman kokonaisuuden hallintaan.
Taidolliset oppimistulokset (ydinaines ja -osaaminen)
Kirjallisuus ja muu materiaali
Blaich, Robert. 1993. Product design and corporate strategy: managing the connection for competitive advantage / Robert Blaich with Janet Blaich. New York: McGraw-Hill.
Jaskari, Pasi. 2004. Design management: yrityskuvan johtaminen. Kotka: Kymenlaakson ammattikorkeakoulu.
Kamensky, Mika. 2004 (7.p.). Strateginen johtaminen. Helsinki: Talentum (Jyväskylä: Gummerus)
Karjalainen, Toni-Matti. 2004. Semantic transformation in design: communicating strategic brand identity through product design references. Helsinki: University of Art and Design Helsinki.
Mintzberg, Henry. 2005. Strategy safari: a guided tour through the wilds of strategic management / Henry Mintzberg, Bruce Ahlstrand, Joseph Lampel. New York: Free Press.
Oakley, Mark (ed.).1990. Design management: a handbook of issues and methods. Oxford: Blackwell Reference.
Pitkänen, Kati. 2001. Yrityskuva ja maine menestystekijöinä. Helsinki: Edita.
Pohjola, Juha.2003. Ilme: visuaalisen identiteetin johtaminen. Helsinki: Inforviestintä.
Poikolainen, Liisa (toim.).1994. Design management: yrityskuvasta kilpailuvaltti. Helsinki: Otava.
Pulkkinen, Matti. (toim.) 1990. Design management kilpailuetuna. Helsinki: Liiketaloustieteellinen tutkimuslaitos.
Opetusmenetelmät
Luennot ja essee
Opiskelijan kuormittavuus
Arvioinnin perusteet
Essee