suomeksi
in English

Markkinoinnin suunnittelu (TUOL0080), 4 op

Perustiedot

Kurssin nimi:Markkinoinnin suunnittelu
Winhakoodi:TUOL0080
Kurren lyhenne:Mark.suun.
Opintopisteet:4
Opintojakson taso:Vapaasti valittavat opinnot
Toteutusvuosi:3.vsk, 4.vsk
Jakso:Kevätlukukausi, Syyslukukausi
Lukuvuosi:0607
Opetuskieli:Suomi
Opettaja:Timo Aaltonen
Lopullinen arviointi:Arvosteluasteikolla (0-5)

Kuvaukset

Esitietovaatimukset

Hyväksytty suoritus opiskelijan koulutusohjelman pakollisista edeltävistä liiketoiminta-osaamisen moduulin opintojaksoista; Yrittäjyyden perusteet, Markkinoinnin perusteet ja Kannattavuus ja rahoitus.

Sisältö (ydinaines ja -osaaminen)

Kurssi on osa Tuotantotalouden moduulia.

Johtaminen ja suunnittelu, hyvän suunnitelman ja yritystoiminnan suunnittelun osatekijät, kilpailu- ja yritysanalyysit, päämäärät ja tavoitteet, markkinoinnin kilpailukeinot: tuote- eli laatupäätökset, hintapäätökset, saatavuus- eli jakelupäätökset sekä viestintäpäätökset, budjetointi ja suunnitelman seuranta.

Sisältö (täydentävä ja erityisosaaminen)

Markkinointitutkimukset

Tiedolliset oppimistulokset (ydinaines ja -osaaminen)

Opintojakson suoritettuaan opiskelijalla on kokonaisnäkemys markkinoinnin johtamisen, analysoinnin, suunnittelun ja ohjauksen keskeisistä tehtävistä. Opiskelijalla on perustiedot markkinoinnin kilpailukeinojen erilaisten painotusten merkityksestä suoritteen elinkaaren eri vaiheissa.

Taidolliset oppimistulokset (ydinaines ja -osaaminen)

Opintojakson suoritettuaan opiskelija osaa analysoida minkä tahansa suunnitelman sisältöä ja esittää arvioita sen toimivuudesta. Opiskelija osaa laatia markkinointisuunnitelman lähtien markkinoitavan kohteen nykytila-analyysistä, määritellä tavoitteet, valita toteutuskeinot eli strategiat, organisoida toteutus, asettaa aikataulut, arvioida panostukset ja niiden aikaansaamat tuotot, valita tarpeelliset seurannan mittarit sekä arvioida suunnitelman toteutumista vaarantavia riskejä.

Kirjallisuus ja muu materiaali

Timo Aaltonen, EVTEK-ammattikorkeakoulu, Tekniikka, Markkinoinnin suunnittelu, luentomoniste, 6.6.2005.

Opetusmenetelmät

Luennot 42 h
Harjoitustyö 40 h
Tentit 2 h + 2 h
Opiskelijan itseopiskelu 20 h
Yhteensä 106 h

Opiskelijan kuormittavuus

Luennot - 42
Tentti - 4
Itseopiskelu - 20
Harjoitustyö - 40

Arvioinnin perusteet

Tenttien opettaja-arviointi (1/3 + 1/3), harjoitustyön raportin opettaja-arviointi ja suullisen esittelyn vertais- ja opettaja-arviointi (1/3)

Koulutusohjelmakohtaiset kompetenssit

Markkinointiosaaminen
Kokonaisvaltainen organisaatioiden kehittämisosaaminen
Tiedonhankinnan valmiudet ja uuden tiedon seuraaminen ja soveltaminen (T)
Teknis-taloudellinen ajattelutapa
Yrittäjyyden, liiketoiminnan ja johtamisen osaaminen (T)

login