Mediatuotteen suunnittelu (V0128), 5 op
Perustiedot
Kurssin nimi: | Mediatuotteen suunnittelu |
Winhakoodi: | V0128 |
Kurren lyhenne: | MedSuun |
Opintopisteet: | 5 |
Opintojakson taso: | Ammattiopinnot |
Toteutusvuosi: | 3.vsk |
Jakso: | Kevätlukukausi, 3.jakso, 4.jakso |
Lukuvuosi: | 0607 |
Opetuskieli: | Suomi |
Opettaja: | Merja Bauters |
Lopullinen arviointi: | Arvosteluasteikolla (0-5) |
Kuvaukset
Esitietovaatimukset
V0105 Graafiset Käyttöliittymät
Sisältö (ydinaines ja -osaaminen)
- - "Media" - käsitteen määrittelyä
- Tutkitaan eripäätelaitteiden vaatimuksia ja miten ne vaikuttavat monikanavajulkaisuun
- Käydään läpi skenaariopohjaisen käyttäjäkeskeisen suunnittelun perusvaiheet
- Käydään läpi kohderyhmäanalyysien toteuttamistapoja
- Käytettävyyden eri arviointitapojen läpikäynti
- Perehdytään siihen miten erilaisia mediaelementtejä tulkitaan
Sisältö (täydentävä ja erityisosaaminen)
- Tutkitaan ?media? ? käsitteen määrittelyn muutoksia suuntauksista ja aihealueista riippuen
- Keskitytään sisällön presentaation vaatimuksiin käyttäjän tulkinnanantoprosessin kannalta
- Perehdytään skenaariopohjaisen käyttäjäkeskeisen suunnittelun ongelmakohtiin
- Pohditaan kuinka semioottinen merkityksenantoprosessi täydentäisi käytettävyyssuunnittelua ja testausta
Tiedolliset oppimistulokset (ydinaines ja -osaaminen)
Opiskelija pystyy selostamaan ydinainesalueen pääkohdat vapaamuotoisesti kertoen, mutta oikeaa terminologiaa käyttäen
Taidolliset oppimistulokset (ydinaines ja -osaaminen)
- Opiskelija osaa hyödyntää käytännössä ydinaineksen tietopohjaa kohdatessaan alueeseen kuuluvia ongelmia
Kirjallisuus ja muu materiaali
Norman, D. Emotional Design: why we love (or hate) everyday things. Basic Books, 2004
- Carroll, John M. Making Use Scenario-Based Design of Human-Computer Interactions. MIT Press, 2000
- Cooper, A.; Reimann, R. About Face 2.0 : the essentials of user interaction design. Indianapolis (IN): Wiley, 2003
- Kress, Gunther & Theo van Leeuwen. Reading images : the grammar of visual design. London: Routledge, 1996
- Huotari P, Laitakari-Svärd I, Laakko J, Koskinen I. Käyttäjäkeskeinen tuotesuunnittelu, käyttäjätiedon keruu, mallintaminen ja arviointi. Saarijärvi: Gummerus Kirjapaino Oy
Opetusmenetelmät
luennot 35 h
laskuharjoitukset
laboraatiot 28 h
harjoitustyöt
projektit 40 h
tentit 4 h
itseopiskelu 53 h
YHTEENSÄ 160 h
Opiskelijan kuormittavuus
Arvioinnin perusteet
Koulutusohjelmakohtaiset kompetenssit
oman alan asiantuntijuus, taito integroida eri osaamisalueita laaja-alaisesti
visuaalisuus ja sisällöntuotanto