Visuaalinen suunnittelu (V0049), 3 op
Perustiedot
Kurssin nimi: | Visuaalinen suunnittelu |
Winhakoodi: | V0049 |
Kurren lyhenne: | VisSuun |
Opintopisteet: | 3 |
Opintojakson taso: | Ammattiopinnot |
Toteutusvuosi: | 4.vsk |
Jakso: | Syyslukukausi, 1.jakso |
Lukuvuosi: | 0607 |
Opetuskieli: | Suomi |
Opettaja: | Merja Bauters |
Lopullinen arviointi: | Arvosteluasteikolla (0-5) |
Kuvaukset
Esitietovaatimukset
V0105 Graafiset käyttöliittymät
Sisältö (ydinaines ja -osaaminen)
Typografian suunnittelu visuaalisena viestijänä
- Mitä ja miten kuvat viestivät
- Värien symboliikkaa ja väreillä vaikuttamisen mahdollisuudet
- Kokonaisviestintä
- Logot, brandi, liikemerkki ja johtajabrandi
Sisältö (täydentävä ja erityisosaaminen)
Visuaalisen suunnittelun historian vaikutus nykyhetkeen ja tulevaan
- Vaihtoehtoiset metodit visuaalisen suunnittelun perustaksi (esim. Semiotiikan näkemykset)
- Brandisuunittelu ja yrityskuvan luominen
- Visuaalinen suunnittelu monikanavajulkaisuihin
Tiedolliset oppimistulokset (ydinaines ja -osaaminen)
- Opiskelija pystyy selostamaan ydinainesalueen pääkohdat vapaamuotoisesti kertoen, mutta oikeaa terminologiaa käyttäen.
Taidolliset oppimistulokset (ydinaines ja -osaaminen)
- Opiskelija osaa hyödyntää käytännössä ydinaineksen tietopohjaa kohdatessaan alueeseen kuuluvia ongelmia
Kirjallisuus ja muu materiaali
Koskinen, Jari. Visuaalinen viestintä - monialainen tulevaisuus. Grafian sarja. 2000
- Chandler, Daniel. Semiotics: The Basics. London: Routledge. 2001
- Tufte, Edward R. Visual Display of Quantitative Information. Cheshire, Connecticut: Graphics Press. 1997
- Loiri, Pekka & Juholin,Elisa. HUOM! Visuaalisen viestinnän käsikirja. Inforviestintä Oy. .Jyväskylä: Gummeruksen kirjapaino Oy. 1998.
Opetusmenetelmät
luennot 14 h
laskuharjoitukset
laboraatiot 28 h
harjoitustyöt 20 h
projektit
tentit 2 h
itseopiskelu 16 h
YHTEENSÄ 80 h
Opiskelijan kuormittavuus
Arvioinnin perusteet
Koulutusohjelmakohtaiset kompetenssit
oman alan asiantuntijuus, taito integroida eri osaamisalueita laaja-alaisesti
visuaalisuus ja sisällöntuotanto