Markkinointitutkimus (L0068), 4 op
Perustiedot
Kurssin nimi: | Markkinointitutkimus |
Winhakoodi: | L0068 |
Kurren lyhenne: | Mark.tutk. |
Opintopisteet: | 4 |
Opintojakson taso: | Ammattiopinnot |
Toteutusvuosi: | 2.vsk |
Jakso: | Kevätlukukausi, 3.jakso, 4.jakso |
Lukuvuosi: | 0708 |
Opetuskieli: | Suomi |
Opettaja: | Päivi Holmlund, Kirsi Maasalo |
Lopullinen arviointi: | Arvosteluasteikolla (0-5) |
Kuvaukset
Esitietovaatimukset
Tilastomatematiikan peruskurssi, Yrittäjyyden perusteet, Markkinoinnin perusteet, Kannattavuus ja rahoitus
Sisältö (ydinaines ja -osaaminen)
Markkinatiedon keskeiset käsitteet ja markkinatiedon hallinnan periaatteet. Markkinointitutkimuksen tehtävät, kohteet ja menetelmät, tutkimuksen suunnittelu ja toteutus, tutkimusaineiston analyysi ja tutkimustulosten raportointi.
Sisältö (täydentävä ja erityisosaaminen)
Kvalitatiivisen tutkimuksen tekeminen. Kansainvälisen markkinointitutkimuksen tekeminen.
Tiedolliset oppimistulokset (ydinaines ja -osaaminen)
Opiskelija ymmärtää markkinatiedon merkityksen osana yrityksen päätöksentekojärjestelmää. Opiskelija tuntee keskeisimmät markkinointitutkimuksen menetelmät.
Taidolliset oppimistulokset (ydinaines ja -osaaminen)
Opiskelija osaa suunnitella ja toteuttaa markkinointitutkimuksen.
Kirjallisuus ja muu materiaali
Lahtinen - Isoviita: Markkinointitutkimus.1998.
Holopainen-Tenhunen-Vuorinen: Tutkimusaineiston analysointi ja SPSS, WSOY 2004.
Lotti: Tehokas markkina-analyysi, WS Bookwell Oy 2001.
Markkinatiedon hallinta yrityksen kansainvälistymisessä, Fintra-julkaisu nro 118, 1998.
Opettajan luentomateriaali
Opetusmenetelmät
Luennot 28 h
Laboratoriotyöt 14 h
Ohjattu harjoitustyö/ Ryhmätyö 50 h
Itseopiskelu 12 h
Tentti 2 h
Yhteensä 106 h
Opiskelijan kuormittavuus
Luennot - 28
Tentti - 2
Ohjattu harjoitustyö - 50
Itseopiskelu - 12
Laboratoriotyöt - 14
Arvioinnin perusteet
Harjoitustyö ja tentti
Koulutusohjelmakohtaiset kompetenssit
Tuotekehitys- ja projektitoiminnan osaaminen (T)
Yritystoiminnan periaatteiden osaaminen
Markkinointiosaaminen
Tiedonhankinnan valmiudet ja uuden tiedon seuraaminen ja soveltaminen (T)