suomeksi
in English

Opinnäytetyö (OPNAT200), 15 op

Perustiedot

Kurssin nimi:Opinnäytetyö
Winhakoodi:OPNAT200
Kurren lyhenne:
Opintopisteet:15
Opintojakson taso:Opinnäyte
Toteutusvuosi:4.vsk
Jakso:Kevätlukukausi, Syyslukukausi
Lukuvuosi:
Opetuskieli:Suomi
Opettaja:Leena Lyyra
Lopullinen arviointi:Arvosteluasteikolla (0-5)

Kuvaukset

Esitietovaatimukset

1-3. vuosikurssin opinnot, metodologia, Suomen kieli

Sisältö (ydinaines ja -osaaminen)

Opinnäytetyö on suunnittelu , tutkimus tai tuotekehitystyö, jossa hyödynnetään koulutusohjelman opintoja. Opinnäytetyö tehdään yhteistyössä työelämän kanssa tai se on muuten vaatetusalaa hyödyntävä. Opinnäytetyön kirjallisen osion tekeminen sekä kypsyysnäyte. Opinnäytetyöhön kuuluvat tuotteet ja mallistoportfoliot kuuluvat opinnäyteprojekti-opintojaksoon. Itsenäinen projekti joka alkaa opinnäyteprojektin suunnittelulla.
Vaiheet:
1. Aiheanalyysi: Selvitys opinnäytetyön aiheesta ja keskeisistä ongelma alueista
2. Aloitusseminaari (I seminaari) ja kirjallinen hyväksytty opinnäytetyön tutkimussuunnitelma. Power-point-esitys.
3. II-seminaari jossa viimeistelyä valmis työ esitetään. Power-point –esitys. Opponointi kuuluu kurssin suoritukseen.
4. III –seminaari. Täysin valmiin kirjallisen työn, digiportfolion sekä tuotteiden esittely opinnäytetöiden näyttelyssä. Opinnäytetyön jättö arvioitavaksi.
5. Kypsyysnäyte, jonka yliopettaja ja äidinkielen opettaja tarkistavat.
Tekijä luovuttaa kaksi kappaletta alkuperäisiä raportteja oppilaitokselle.

Sisältö (täydentävä ja erityisosaaminen)

Tiedolliset oppimistulokset (ydinaines ja -osaaminen)

Opiskelija harjaantuu itsenäiseen kehittämis ja tutkimustyön tekemiseen. Opinnäytetyö valmentaa johdonmukaisesti etsimään ja käyttämään lähdeaineistoa, yhdistelemään koulutusohjelman eri osa alueiden tietoja ja taitoja.

Taidolliset oppimistulokset (ydinaines ja -osaaminen)

Kirjallisuus ja muu materiaali

Omaan opinnäytetyöhön soveltuva kirjallisuus sekä luennoilla ja harjoitustehtäviä varten annettu kirjallisuus.
Ensimmäiseksi opiskelijat tutustuvat tehtävän kautta teokseen: Hakala. Opinnäyte luovasti, kehittämis ja tutkimustyön opas. Gaudeamus.
Seuraavasta kirjallisuudesta on apua opinnäytetyön tekemisessä:
Vilkka H.-Airaksinen T. 2003. Toiminnallinen opinnäytetyö -opiskelijalle
Niilo Home. 1993. Ideasta tutkimussuunnitelmaksi
Hirsjärvi S. 2004. Tutki ja kirjoita.
Anttila, P.1996. Tutkimisen taito ja tiedon hankinta. Taito , ja taide ja muotoilualojen tutkimuksen työvälineet. Helsinki, Akatiimi Oy.
Löytty O. & Kinnunen, M. 2002.Tieteellinen kirjoittaminen
Kangasharju H. ja Majapuro M.1999. Tutkimusraportin kirjoittaminen. HKK/kauppakorkeakoulun julkaisu.
Muu kohdennettu kirjallisuus

Opetusmenetelmät

Luennot, harjoitustehtävät, ryhmäohjaus, yksilöohjaus

Opiskelijan kuormittavuus

Arvioinnin perusteet

Osallistuminen opinnäytetyön henkilökohtaiseen sekä ryhmäohjaukseen, opinnäytetyön kirjallinen osio ja seminaarit. Tuotteiden/malliston taiteellinen ilme arvioidaan MUVU046 OPINNÄYTEPROJEKTIN yhteydessä mutta vaikuttaa myös opinnäytetyön kokonaisarvosanaan. Arvioinnissa käytetään EVTEK Muotoiluinstituutin opinnäytetyön arviointiohjeita.

Koulutusohjelmakohtaiset kompetenssit

login