Yritysilmeen suunnittelu (MAGS2052), 6 op
Perustiedot
Kurssin nimi: | Yritysilmeen suunnittelu |
Winhakoodi: | MAGS2052 |
Kurren lyhenne: | |
Opintopisteet: | 6 |
Opintojakson taso: | Ammattiopinnot |
Toteutusvuosi: | 3.vsk |
Jakso: | Ei määritelty |
Lukuvuosi: | 0708 |
Opetuskieli: | Suomi |
Opettaja: | Viktor Kaltala |
Lopullinen arviointi: | Arvosteluasteikolla (0-5) |
Kuvaukset
Esitietovaatimukset
Käyttögrafiikka, Pakkaussuunnittelu, Typografia II, Internet ja www-sivut
Sisältö (ydinaines ja -osaaminen)
Yritysilmeen kokonaisvaltainen suunnittelu: yrityksen tunnus, liikemerkki, logo, yritysvärit ja -typografia. Lomakkeiston elementit ja sisältövaatimukset. Yritysilme Internetissä. Yritysilmeen ohjeistaminen.
Sisältö (täydentävä ja erityisosaaminen)
Paperivalinnat ja painomenetelmät graafisessa tuotannossa.
Tiedolliset oppimistulokset (ydinaines ja -osaaminen)
Opintojakson suoritettuaan opiskelija tuntee yritysilmeen suunnitteluun vaikuttavat tekijät ja ymmärtää niiden tärkeyden ilmeen rakentamisessa.
Taidolliset oppimistulokset (ydinaines ja -osaaminen)
Opintojakson suoritettuaan opiskelija osaa ratkaista yritysilmeprojekteja kokonaisvaltaisesti. Hän osaa suunnittella yritystunnuksen ja soveltaa sitä erilaisiin yritysilmeen elementteihin. Opiskelija taitaa typografian keinot ja osaa valita yritykselle toimivat värit. Hän osaa valmistaa ilmeen elementit painokuntoon, valita töihin oikeat materiaalit ja tuotantotavan. Hän osaa myös perustella tehtyjä valintoja ja ohjeistaa ne selkeästi ja ymmärrettävästi.
Kirjallisuus ja muu materiaali
Per Mollerup 1999: Marks of Excelence. Phaidon Press Limited, Hong Kong
Juha Pohjola 2003: Ilme. Inforviestintä, Gummerus, Jyväskylä
Opetusmenetelmät
Luennot, ryhmätyöt, harjoitustyöt, oppimisen ohjaus, arviointi/palaute
Opiskelijan kuormittavuus
Luennot - 32
Arviointi - 14
Ryhmätyöt - 26
Oppimisen ohjaus - 10
Harjoitustyö - 74
yhteensä - 156
Arvioinnin perusteet
Arvosteluasteikolla 0-5
Läsnäolo, Harjoitustyöt
Koulutusohjelmakohtaiset kompetenssit
Kuvalla viestimisen taito
Yhteiskunta- ja organisaatio-osaaminen (KL)
Viestintä- ja vuorovaikutusosaaminen (KL)
Viestinnän perinteen ja historian tunteminen
Itsensä kehittäminen (KL)
Viestinnän alan yritystoiminnan toimintatapojen tunteminen