Markkinoinnin perusteet (TUOLA0077), 4 op
Perustiedot
Kurssin nimi: | Markkinoinnin perusteet |
Winhakoodi: | TUOLA0077 |
Kurren lyhenne: | |
Opintopisteet: | 4 |
Opintojakson taso: | Perusopinnot |
Toteutusvuosi: | 2.vsk |
Jakso: | Kevätlukukausi, 3.jakso, 4.jakso |
Lukuvuosi: | 0607 |
Opetuskieli: | Suomi |
Opettaja: | Timo Aaltonen, Päivi Holmlund, Kirsi Maasalo, Heikki Salparanta |
Lopullinen arviointi: | Arvosteluasteikolla (0-5) |
Kuvaukset
Esitietovaatimukset
Yrittäjyyden perusteet
Sisältö (ydinaines ja -osaaminen)
Markkinoinnin peruskäsitteet, markkinointiympäristö ja sen vaikutus yritykseen, markkinoinnin tyypittely asiakasryhmän ja tuote-yhdistelmän mukaan sekä näiden eri tyypisten markkinoiden erityispiirteet ja tarpeet, markkinointi- ja kilpailustrategiat, markkinointitutkimus ja kysynnän ennustemenetelmät sekä kilpailukeinot.
Sisältö (täydentävä ja erityisosaaminen)
Vaihtelee koulutusohjelman mukaan. Mahdollisia täydentäviä osa-alueita ovat esimerkiksi virtuaalinen markkinointi ja vientimarkkinointi sekä kansainväliset toiminnot, markkinoinnin mittaaminen (MAT).
Tiedolliset oppimistulokset (ydinaines ja -osaaminen)
Opintojakson suoritettuaan opiskelijalla on näkemys nykyaikaisesta markkinoinnista ja hän ymmärtää asiakaskeskeisen ajattelun tärkeyden yritykselle sekä erilaisten asiakasryhmien erityispiirteet ja tarpeet. Opiskelija ymmärtää markkinointiympäristön huomioonottamisen tärkeyden. Opiskelija tuntee markkinoinnin eri kilpailukeinot.
Taidolliset oppimistulokset (ydinaines ja -osaaminen)
Opintojakson suoritettuaan opiskelija osaa valita oikean ajattelumallin asiakasryhmän ja tuoteyhdistelmän perusteella. Opiskelija näkee asiakkaat liiketoiminnan keskipisteenä ja osaa valita kullekin asiakasryhmälle sopivat kilpailukeinot.
Kirjallisuus ja muu materiaali
Opettajakohtainen
Opetusmenetelmät
Luennot 28 h
Laboratoriotöitä 14 h
Harjoitustyö 20 h
Tentti 2 h
Opiskelijan itseopiskelu 42 h
Yhteensä 106 h
Opiskelijan kuormittavuus
Luennot - 28
Tentti - 2
Itseopiskelu - 42
Laboratoriotyöt - 14
Harjoitustyö - 20
Arvioinnin perusteet
Harjoitustyön arviointi ja tentti
Koulutusohjelmakohtaiset kompetenssit
Teoreettinen perusta ja matemaattis-luonnontieteelliset valmiudet (T)
Yrittäjyyden, liiketoiminnan ja johtamisen osaaminen (T)