suomeksi
in English

Markkinoinnin suunnittelu ja analysointi (MASA), 5 op

Perustiedot

Kurssin nimi:Markkinoinnin suunnittelu ja analysointi
Winhakoodi:MASA
Kurren lyhenne:
Opintopisteet:5
Opintojakson taso:Ammattiopinnot
Toteutusvuosi:2.vsk
Jakso:Ei määritelty
Lukuvuosi:0708
Opetuskieli:Suomi
Opettaja:Christina Kaarni
Lopullinen arviointi:Arvosteluasteikolla (0-5)

Kuvaukset

Esitietovaatimukset

Sisältö (ydinaines ja -osaaminen)

? markkinoinnin käsite ja rooli organisaation strategiassa
? markkinointitiedon merkitys ja hallinta
? ostokäyttäytyminen
? markkinoinnin suunnittelu ja toteutus
? markkinoinnin seuranta ja kehittäminen

Sisältö (täydentävä ja erityisosaaminen)

Opiskelija tunnistaa markkinointiajattelun perinteiset ja uusimmat kehityskaaret ja ymmärtää niiden soveltuvuuden yrityksen kokonaisstrategiaan. Hän perehtyy markkinoinnin käsitteisiin kuten markkinointitutkimus, markkinatutkimus, asiakastietokanta, markkinoinnin suhdeverkosto, STP-kehikko, CRM, asiakkuuden hallinta, brändi, markkinoinnin vuosi- ja kampanjasuunnitelma ja markkinoinnin kilpailukeinot: 4 P ja 4 C.

Tiedolliset oppimistulokset (ydinaines ja -osaaminen)

Opiskelija ymmärtää markkinoinnin merkityksen kokonaisstrategian osana ja osaa suunnitella markkinointia ja sen osien toteuttamista. Hän ymmärtää tiedon ja vuorovaikutuksen merkityksen markkinoinnin perspektiivistä. Hän osaa analysoida markkinointia erilaisten markkinoinnin suuntausten ja mallien pohjalta.

Taidolliset oppimistulokset (ydinaines ja -osaaminen)

Opiskelija saa ymmärryksen ja työkalut markkinoinnin suunnitteluun ja analysointiin yrityksen kokonaisstrategian osana. Häntä rohkaistaan tekemään itse perusteltuja kehitysehdotuksia

Kirjallisuus ja muu materiaali

Raatikainen, L. 2004, Tavoitteellinen markkinointi, Edita.
Jobber, D. & Fahy, J. 2006, Foundations of Marketing, Mc Graw Hill.
Muuta luennoilla tiedotettavaa materiaalia.

Suositeltavaa luettavaa:
Arantola, H. 2003, Uskollinen asiakas: Kuluttaja-asiakkuuksien johtaminen, WSOY.
Ballantyne, D. 2004, Pathways Less Travelled to Value Creation: Interaction, Dialogue and Knowledge Generation. Ebrary-tietokanta.
Feurst, O. 2001, One to one ?markkinointi, WSOY.
Grönroos, C. 2004, Service Management and Marketing, Second Edition, Wiley.
Gummesson, E. Suhdemarkkinointi 4 P.stä 30 R:ään, Gummerus.
Lindberg-Repo, K. 2005, Asiakkaan ja brändin vuorovaikutus ? Miten johtaa brändin arvoprosesseja?, WSOYpro.
Peppers, D. & Rogers, M. 2001, One to One B2B, Capstone.

Opetusmenetelmät

Luennot 35 t
Harjoitus 40 t
Ryhmä/itsenäinen työskentely 58 t

Opiskelijan kuormittavuus

Arvioinnin perusteet

Harjoitus 50 %
Tentti 50 %

Koulutusohjelmakohtaiset kompetenssit

login