Markkinoinnin suunnittelu ja analysointi (MASA), 5 op
Perustiedot
Kurssin nimi: | Markkinoinnin suunnittelu ja analysointi |
Winhakoodi: | MASA |
Kurren lyhenne: | |
Opintopisteet: | 5 |
Opintojakson taso: | Ammattiopinnot |
Toteutusvuosi: | 2.vsk |
Jakso: | Ei määritelty |
Lukuvuosi: | 0708 |
Opetuskieli: | Suomi |
Opettaja: | Christina Kaarni |
Lopullinen arviointi: | Arvosteluasteikolla (0-5) |
Kuvaukset
Esitietovaatimukset
Sisältö (ydinaines ja -osaaminen)
? markkinoinnin käsite ja rooli organisaation strategiassa
? markkinointitiedon merkitys ja hallinta
? ostokäyttäytyminen
? markkinoinnin suunnittelu ja toteutus
? markkinoinnin seuranta ja kehittäminen
Sisältö (täydentävä ja erityisosaaminen)
Opiskelija tunnistaa markkinointiajattelun perinteiset ja uusimmat kehityskaaret ja ymmärtää niiden soveltuvuuden yrityksen kokonaisstrategiaan. Hän perehtyy markkinoinnin käsitteisiin kuten markkinointitutkimus, markkinatutkimus, asiakastietokanta, markkinoinnin suhdeverkosto, STP-kehikko, CRM, asiakkuuden hallinta, brändi, markkinoinnin vuosi- ja kampanjasuunnitelma ja markkinoinnin kilpailukeinot: 4 P ja 4 C.
Tiedolliset oppimistulokset (ydinaines ja -osaaminen)
Opiskelija ymmärtää markkinoinnin merkityksen kokonaisstrategian osana ja osaa suunnitella markkinointia ja sen osien toteuttamista. Hän ymmärtää tiedon ja vuorovaikutuksen merkityksen markkinoinnin perspektiivistä. Hän osaa analysoida markkinointia erilaisten markkinoinnin suuntausten ja mallien pohjalta.
Taidolliset oppimistulokset (ydinaines ja -osaaminen)
Opiskelija saa ymmärryksen ja työkalut markkinoinnin suunnitteluun ja analysointiin yrityksen kokonaisstrategian osana. Häntä rohkaistaan tekemään itse perusteltuja kehitysehdotuksia
Kirjallisuus ja muu materiaali
Raatikainen, L. 2004, Tavoitteellinen markkinointi, Edita.
Jobber, D. & Fahy, J. 2006, Foundations of Marketing, Mc Graw Hill.
Muuta luennoilla tiedotettavaa materiaalia.
Suositeltavaa luettavaa:
Arantola, H. 2003, Uskollinen asiakas: Kuluttaja-asiakkuuksien johtaminen, WSOY.
Ballantyne, D. 2004, Pathways Less Travelled to Value Creation: Interaction, Dialogue and Knowledge Generation. Ebrary-tietokanta.
Feurst, O. 2001, One to one ?markkinointi, WSOY.
Grönroos, C. 2004, Service Management and Marketing, Second Edition, Wiley.
Gummesson, E. Suhdemarkkinointi 4 P.stä 30 R:ään, Gummerus.
Lindberg-Repo, K. 2005, Asiakkaan ja brändin vuorovaikutus ? Miten johtaa brändin arvoprosesseja?, WSOYpro.
Peppers, D. & Rogers, M. 2001, One to One B2B, Capstone.
Opetusmenetelmät
Luennot 35 t
Harjoitus 40 t
Ryhmä/itsenäinen työskentely 58 t
Opiskelijan kuormittavuus
Arvioinnin perusteet
Harjoitus 50 %
Tentti 50 %