Kvalitatiiviset tutkimusmenetelmät (KBV001), 3 op
Perustiedot
Kurssin nimi: | Kvalitatiiviset tutkimusmenetelmät |
Winhakoodi: | KBV001 |
Kurren lyhenne: | |
Opintopisteet: | 3 |
Opintojakson taso: | Vapaasti valittavat opinnot |
Toteutusvuosi: | 3.vsk |
Jakso: | 2.jakso, 4.jakso |
Lukuvuosi: | 0708 |
Opetuskieli: | Suomi |
Opettaja: | |
Lopullinen arviointi: | Hyväksytty - Hylätty |
Kuvaukset
Esitietovaatimukset
KB3001 Tutkimus- ja kehitystyö -kurssi ja/tai METO
Sisältö (ydinaines ja -osaaminen)
Opiskelija tuntee laadullisen tutkimusotteen filosofian, merkityksen ja kvalitatiivisen tutkimuksen tavoitteet. Hän osaa nimetä tunnetuimmat kvalitatiivisen tutkimusotteen teoriat ja strategiat, vaihtoehdot, menetelmät ja suuntaukset.
Hän tuntee laadulliset aineistonkeruumenetelmät ja analyysityökalut sekä
kvalitativiisen tutkimusotteen käsitteet ja toimintatavat sekä niiden merkitys ja käyttö omassa
opinnäytetyössä. .
Sisältö (täydentävä ja erityisosaaminen)
Opiskelija tiedostaa eri aineiston hankintamenetelmien erot ja niihin liittyvät haasteet. Hän osaa kuvata aineiston analyysiin sekä purkuun ja toteutukseen liittyvän prosessin omassa opinnäytetyössä.
Opiskelija osaa hakea tietoa ja tuntee käytännön työkalut. Hän tuntee laadullisen tutkimusotteen vaihtoehdot ja ymmärtää eettiset ongelmat ja kysymykset menetelmiin liittyen. .
Tiedolliset oppimistulokset (ydinaines ja -osaaminen)
Opiskelija tuntee laadullisen tutkimusprosessin periaatteet ja pääpirteet. Hän tunnistaa kvalitatiivisen tutkimuksen työtapoja/työkaluja käytännössä ja teoriassa. Hän osaa kuvata tutkimusprosessinsa ja osaa perustella tekemänsä valinnat sekä ymmärtää argumentoinnin merkityksen ja rakenteen. Opiskelija osaa pohtia omia valintoja opinnäytetyön tulosten, pätevyyden ja luotettavuuden valossa.
Taidolliset oppimistulokset (ydinaines ja -osaaminen)
Hän osaa soveltaa ja suhteuttaa teorian omaan työhönsä. Hän osaa rajata tutkimusongelman ja tunnistaa kvalitatiivisen tutkimusotteen tutkimuskysymykset. Hän ymmärtää näkökulman merkityksen ja kysymysten rakentumisen kokonaisuuden kannalta.
Opiskelija ymmärtää myös prosessiin liittyvät haasteet.
Kirjallisuus ja muu materiaali
Laadullisen tutkimuksen perusteet. Jari Metsämuuroinen (Metodoloiga-sarja 4.) 2001. Viro
Toimintatutkimus. Arja Kuula. 1999. Tampere: Vastapaino
Tiedettä tekemään. Rauno Tamminen. 1993. Jyväskylä: Gummerus
Opetusmenetelmät
Opiskelijan kuormittavuus
Luennot - 5
Oppimistehtävät / harjoitustyöt - 20
Arvioinnin perusteet
Harjoitustyöt ja etätehtävät 100%
Koulutusohjelmakohtaiset kompetenssit
Kehittämistoiminnan osaaminen (KL)